2016-11-25

Swedish inspiration for post apocalyptic games

This report will be written primarily for the swedish players
and that is the reason I have not written the text in english.

På åttiotalet så läste jag en hel del skönlitteratur, både bra
och sämre men en lättläst pocket serie som jag uppskattade
mer än andra var De överlevande.
Hittade dessa böcker av en slump när jag tillsammans med
mina föräldrar fyndade i samband med veckohandling när
vi tillbringade somrarna i vår sommarstuga.
Har haft dessa i bokhyllan sedan dess och inte hittat fler
användningsområden för dessa böcker förrän nu.
Eftersom jag planerar att spela Fallout-skirmish är dessa
pocketböcker ypperliga som inspiration.
Flera olika författare ingår i denna serie och de som jag gillar
bäst är de som har  huvudpersonerna Vandraren eller Bonner.

Hela min bokserie. (saknar nr26-47) 
















Bonner överst och Vandraren nederst.




















Samtliga av mina böcker om Bonner.




















Dessa böcker handlar om spillror av militär samt
regering som kämpar för att återupprätta ett nytt
samhälle efter ett kärnvapenkrig.






















De första fyra böckerna om Vandraren.




















Böckerna om Vandraren handlar om en fd amerikansk
militär som överlevt tortyr med nervgift och som lever
en rotlös tillvaro med en skåpbil som färdas genom ett
delvis raserat USA efter ett atomkrig.
Böckerna om Bonner är något råare i sin berättarstil och
handlar om en ensamvarg som färdas genom ett raserat
USA efter ett atomvapen-krig och säljer sina tjänster som
legosoldat.
Böckerna 6-9 handlar om en grupp militärer som försöker
bygga upp ett raserat USA efter ett atomkrig.
De sista böckerna är o.k men inte lika fängslande som
Vandraren eller Bonner men helt o.k som inspiration.

Simon av Auclair




















Samlade tidigare på serieböcker och nu
återstår endast ett fåtal i min tidigare
samling.
Simon är snyggt tecknad och handlar om
ett Europa många år efter ett atomvapen-
krig.Bra manus och fängslande. Rekommederas!
Jeremiah är också bra serier som inspiration
men inte en av mina absoluta favoriter även
det är snyggt och stundtals spännande.

The art of Fallout 3


















Slutligen vill jag rekommendera The art of Fallout 3.
Denna bok visar alla skisser och förarbete som spel-
utvecklarna lade ner innan det blev ett dataspel.
Snyggt förpackad med massor av teckningar och
ingående beskrivningar av världen.
Rekommenderas varmt!

16 kommentarer:

  1. Oh, halva min ungdom i en bloggpost!
    Läste Vandraren och De Överlevande. Spelade Mutant.
    Älskade Jeremiah.
    Nu måste jag kolla upp Simon.

    Utmaning:Annies Kickstarter tog slut igår och vi låste upp Tankers. Nu behöver vi en lämplig stridsvagn att bygga en post-apocversion av. Tips? Förslag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade inlägget Thomas och tack för att du svarade. Mutant har jag också spelat eller rättare sagt varit spelledare för. Blev att jag som hade bäst fantasi fick vara den som knåpade ihop alla äventyr och det var stundtals riktigt kul.
      Simon är värt en titt och vet att den går att beställa från olika serieantikvariat.

      Har varit med i SPHF(svensk pansarhistorisk förening) i flera år och tung metall är det som rockar bäst. :)
      Jag skulle föreslå någon av dessa vagnar:
      http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/US/M60_Patton.php
      M60 har jag själv tre stycken av och den känns helt rätt i dessa sammanhang. Här kan du se en av de som jag målat: http://huggochslag.blogspot.se/2015/12/woodland-and-camo-net.html

      Om man inte vill köra med amerikanskt så kanske ett engelskt alternativ hade varit kul, gärna med 105mm kanonen:

      http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/UK/FV-4200_Centurion

      Om ni inte väljer pansar med larvfötter kanske denna pansarbil hade varit ett alternativ!?

      https://1420kh.com/saladin/

      Radera
    2. Skulle gärna vilja Kunna köpa några av dessa böcker.. Vet du var man kan köpa dom på svenska

      Radera
  2. Åååh.... nostalgitrip. Läste en del av dem, men fick aldrig tag på dem i någon ordning. Hade en av Simon-böckerna (slavarna) och har för mig jag lyckades låna en till på bibblan, men lyckades aldrig sätta mig in i grundhistorien. Måste kolla om de går att få tag i nu.

    Har samma problem som Thomas med stridsvagnen, men tänkte nog att någon billig 1/48 kallakriget-vagn får passa, typ en T72 eller något sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leif! Kul att du tittat in på min sida och tack för svaret. Se ovan för förslag av stridsvagn men något hade önskvärt är även PBV dvs BTR-60 eller M113 eller varför inte en Cadillac gage commando :
      http://weaponsystems.net/weaponsystem/CC01%20-%20Commando.html

      Radera
    2. Jodå jag läser den rätt ofta även om jag inte kommenterar. Tack för tipsen!

      Radera
    3. Commando ser frän ut. Vem vill inte åka Cadillac?

      Radera
    4. Kul att tipsen föll i god jord. Uppskattar även att du besöker min blogg med jämna mellanrum.Stort tack!Läser även din blogg när jag inte måste ta hand om min familj eller jobba och får erkänna att du har många fler projekt på gång än jag och det syns på dina inlägg.Inspirerande!Passar även på att fråga hur du fick ditt smeknamn Laffe som jag tycker är både originellt och kul?

      Radera
    5. Det är så pass enkelt som Leffe, stavat med ä, men utan prickar. Härstammar från min studietid i datakunskap.

      Radera
    6. Kul.Tack för historien.
      Jag kan exklusivt avslöja att jag egentligen heter Peter men här på nätet blev det Ptr(känns lite mer cyber). ;)

      Radera
  3. Simon-böckerna verkar ha funnits på bibliotek i Stockholm men är gallrade. Säg till om du hittar dem nånstans.
    Ja, T-serie låter lämpligt för framtidspansar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strictly speaking, som det heter på svenska, så är det ju inte framtidspansar vi behöver, utan "framtida bättre begagnat nutida" :-)

      Radera
    2. Håller med Leif i denna fråga men en T-62 är mer att föredra än en T-72 eftersom den känns mer retro och har de rätta formerna. Kolla även runt på antikvariat efter Simon. Jag har stött på dessa lite varstans men de är oftast inte i mint-skick men går att läsa.

      Radera
  4. Hej,

    Finns böckerna kvar. Skulle du kunna sälja isf?

    SvaraRadera
  5. Oj, blev väldigt otydligt...jag menar De Överlevande och vandraren. Jag har några hål i min samling, och undrar om böckerna finns kvar, och är till salu.

    Skriv till mig på m_and_b@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Saknar också ett par nr.nr 2 och 3 har du lust att sälja dessa så maila mig

    SvaraRadera